Hjem   Til Studie Bibel Menu  Min Identitet Menu

KENDE MIN IDENTITET


Galaterbrevet 2:19-20
19. Thi ved loven er jeg død for loven, for at jeg kan leve for Gud. Med Kristus er jeg korsfæstet,
Gal. 5:24, 6:14. Rom. 6:6, 7:4,6,11, 14:7-8. 2 Kor. 5:15. Ef. 5:2. 1 Tess. 5:10. 1 Tim. 2:6.

20. og det er ikke længer mig, der lever, men Kristus lever i mig;
og det liv, jeg nu lever i kødet’, det lever jeg i troen på Guds Søn, som elskede mig og gav sig selv hen for mig.

Gal. 5:24. Job 15:13. Rom. 6:6. 1 Tim. 2:6. Åb. 1:5. GUD'S KÆRLIGHED Ef.1:5. TRO Gal. 3:2.

1 John. 4:17.
Dermed er kærligheden blevet fuldkommet hos os, at vi har frimodighed på dommens dag,
thi som Han er, således er også vi i denne verden.
1 Joh. 2:28, 3:3,21. Jak. 2:13. 1 Pet. 1:15. DOM Judas v:4. FULDKOMMEN 1 Joh. 4:18.


Det er af allerstørste vigtighed at vi som kristne kender vores identitet, for uden denne viden er vi kun som rungende malm.

Hvad er identitet?

Verden's identitet

Identitet handler om.
1) SELV-IDENTITET: Dvs. éns selvbillede som handler om vores subjektive oplevelse af, hvem vi selv er. Éns selv-identitet vil almindeligvis opleves som kontinuerlig over tid og sted, således at man (eventuelt med små nuancer) kan genkende sig selv i sig selv i dag, i går og i forgårs. På denne måde bliver éns oplevelser og tankeverden - samt éns fortælling om én selv - en vigtig del af éns identitet.

2) SOCIAL IDENITET: Dvs. andres opfattelse af én. Dette begreb handler om vores væremåde og handlemåde, når vi interagerer [indvirke på hinanden]med andre. Hvordan vi optræder i sociale situationer. Samtidigt får vi feedback på vores adfærd, idet vi kommunikererer (verbalt og ikke-verbalt) med andre, og andre menneskers adfærd og kommunikation vil afspejle, hvordan de oplever os. I sociale situationer kan man eventuelt indtage en bestemt rolle, f.eks. kan man hurtigt komme ind i en rolle som klassens "lækre score-kaj" eller klassens "tjekkede pige", men man er selvfølgelig altid mere end sin rolle.

Når dette er verden's identitet, hvad er så min. Jeg er en hel ny skabning som intet har tilfælles ed verden, vores nye identitet er i Kristus og det er den sande identitet vi er nu.
Så vores nye identitet handler ikke om den jeg var, men om den person jeg er nu.

Hvad for en person er jeg? Hvordan er min personlighed?

Kigger jeg mig selv i et spejl ser jeg den samme person jeg altid har kendt op igennem tiden, men det er ikke den samme personllighed [selvet] der bor inden i mig længere.

Er jeg blevet én troende og er født på ny, har jeg fået en ny personlighed [ét nyt selv], denne personlighed er Kristus i mig, altså kan jeg sige ligesom Paulus i:

Gal. 2:19-20.
19. Thi ved loven er jeg død for loven, for at jeg kan leve for Gud. Med Kristus er jeg korsfæstet,
Gal. 5:24, 6:14. Rom. 6:6, 7:4,6,11, 14:7-8. 2 Kor. 5:15. Ef. 5:2. 1Tess. 5:10.
1Tim. 2:6.
 
20. og det er ikke længer mig, der lever, men Kristus lever i mig; og det liv, jeg nu lever i kødet’,
det lever jeg i troen på Guds Søn, som elskede mig og gav sig selv hen for mig.
Gal. 5:24. Job 15:13. Rom. 6:6. 1Tim. 2:6. Åb. 1:5. GUD'S KÆRLIGHED Ef.1:5.

Den nye personlighed jeg har fået, er Kristi sindelag, så når mennesker møder mig nu skulle de gerne mærke at her er noget særligt, nemlig Kristus i mig [Han's salvelse der flyder ud fra Ham gennem mig].

Du kan ikke skabe denne personlighed, kun kan du få den ved at blive født på ny, ved at modtage Jesus Kristus som Herre i dit liv.
Det gør du ved at, se her:

Rom. 10:9-11.
9. Thi når du med din mund bekender Jesus som Herre’ og i dit hjerte tror, at Gud opvakte Ham fra de døde, skal du blive frelst.
Matt. 10:32. Fil. 2:11. TRO (Rom. 10:9-10), 10:14.

10. Thi med hjertet tror man til retfærdighed, og med munden bekender man til frelse.
Sl. 116:10. 2Kor. 4:13. 1Pet. 3:15.

11. Skriften siger jo: »Enhver, som tror på Ham, skal ikke blive til skamme.«
Rom. 9:33. Sl. 25:3. Es. 28:16. SKRIFTEN Rom. 15:4.

OP